Obsah

Jak komunikovat s Úřadem práce ČR

 

Úřad práce umožňuje veřejnosti po dobu nouzového stavu vyřídit většinu požadavků elektronicky (nebude potřeba elektronický podpis), případně poštou.

Žádosti a dokumenty lze naskenovat nebo vyfotit a zaslat v příloze emailu nebo prostřednictvím telefonu. Případně se obraťte na sociální pracovnici města.

  • V případě, že bude třeba cokoli doplnit nebo upravit, zaměstnanci Úřadu práce žadatele sami zkontaktují prostřednictvím telefonu, emailu případně písemné výzvy.
  • Na dokumenty je ale nutné uvést telefonní a emailové spojení.
  • Je třeba reagovat na emaily obdržené z Úřadu práce či přijímat hovory z příslušných kontaktních pracovišť Úřadu práce (obvykle začínají číslicí 950 a nejsou zpoplatněné).

Úřední hodiny Úřadu práce:

  • v pondělí a ve středu od 8 do 13 hodin
  • v úterý, ve čtvrtek a v pátek na objednání

K dispozici je i Call centrum Úřadu práce ČR  na bezplatné lince 800 77 99 00.

Operátoři jsou k dispozici denně:

  • v pondělí a ve středu od 8 do 17 hodin
  • v úterý a ve čtvrtek od 8 do 15 hodin
  • v pátek od 8 do 13 hodin

 

Jsem příjemce příspěvku na bydlení, přídavku na dítě

  • Příjemce uvedených dávek, musí doložit Úřadu práce příjmy nebo uhrazené náklady na bydlení za předchozí kalendářní čtvrtletí.
  • Doložení dokladů (příjem, uhrazené náklady na bydlení apod.) je možné zaslat e-mailem (nemusí být elektronický podpis) nebo vyfotit a zaslat prostřednictvím telefonu.
  • Doklady lze vhodit do schránky, která je umístěna u Úřadu práce.

Pobírám příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení

  • Jako příjemce příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení máte podle zákona povinnost písemně hlásit změny, které mají vliv na nárok a výši těchto dávek, a to do 8 dní ode dne, kdy ke změně došlo.
  • Změny lze Úřadu práce ČR hlásit prostřednictvím e-mailu (nemusí být elektronický podpis) nebo nahlásit telefonicky nebo vhodit potřebné podklady do schránky, která je umístěna u Úřadu práce.
  • Jestliže Úřadu práce žádné změny nenahlásíte, má se za to, že k žádným změnám nedošlo, a Úřad práce bude nadále dávky vyplácet ve stejné výši, jako předchozí měsíc.
  • Bude-li prokázáno v následujících měsících, že ke změnám rozhodných skutečností pro nárok na dávku a její výši došlo a vy jste je nenahlásil, je pak Úřad práce oprávněn rozhodnout o přeplatku či doplatku na dávce.

Poklesl mi příjem a mám problémy s úhradou nákladů na bydlení nebo běžných věcí každodenní potřeby.

  • Na náhlý pokles příjmu se reaguje v dávkách pomoci v hmotné nouzi – příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení.
  • Pokud Vám poklesl příjem pod životní minimum anebo Vám po uhrazení přiměřených nákladů na bydlení nezbyde částka životního minima, mohl by vzniknout na tyto dávky nárok.
  • Potřebujete-li se poradit, obraťte se na váš úřad práce

(ÚP Rokycany: 950 158 111) nebo na Call centrum ÚP ČR (800 77 99 00).

  • Pokud na příspěvek na živobytí nebo doplatek na bydlení nedosáhnete a Vaše sociální a majetkové poměry Vám neumožňují překonat nepříznivou situaci, můžete na Úřadu práce požádat o mimořádnou okamžitou pomoc.
    • Tato dávka je fakultativní, tj. není na ni nárok, ale Úřad práce Vaši situaci v této nelehké době pečlivě posoudí.
    • Vaší žádostí se bude pozorně zabývat a rozhodne co nejdříve.
    • Pro mimořádnou okamžitou pomoc nemusí mít Vaše domácnost příjmy pod životní minimum.

Pokud podnikáte, jste tedy OSVČ, a máte finanční problémy v souvislosti s nouzovým stavem, kontaktuje váš úřad práce (ÚP Rokycany: 950 158 111) nebo  Call centrum ÚP ČR (800 77 99 00) a zkuste se poradit, zda máte nárok na nějaké dávky či na mimořádnou okamžitou pomoc.

Pracuji v zahraničí, nyní tam nemohu, mám nárok na nějaké dávky

  • V případě tzv. rodinných dávek, tedy přídavku na dítě a rodičovského příspěvku platí, že tím, kdo dávku vyplácí, je stát, ve kterém pracujete a odvádíte pojištění. Tak např. žena pracující v Německu s trvalým pobytem v ČR si uplatní žádost o přídavek na dítě nebo rodičovský příspěvek v Německu. Nicméně platí, že žádost je možné podat i ve státě bydliště, tj. v ČR. ČR, stát, který není příslušný k výplatě, poté žádost (elektronickou cestou) předá státu příslušnému, který dávku vyplatí. V ostatních případech (např. v situaci, kdy byla pracovní smlouva v zahraničí ukončena) jsou „pendleři“ oprávněni požádat o dávky v ČR.
  • Lidé vracející se z ciziny, včetně „pendlerů“, se mohou obracet s dotazy k nepojistným sociálním dávkám, a i k oblasti zaměstnanosti na EURES poradce: pobočka ÚP Rokycany má tel.: 950 158 206.